Memahami tentang sihir serta gangguan jin, hantu dan syaitan


Sebelum membicarakan lebih lanjut mengenai perkara ini, ada beberapa perkara yang perlu dijelaskan terlebih dahulu. Satu dilema berlaku masyarakat natijah daripada mazhab moden yang dibawa oleh golongan intelektual hasil didikan sekularasi barat, mengatakan perkara2 spiritual seperti sihir, jin, syaitan, hantu dan gangguannya adalah halusinasi akibat keletihan atau pun masalah mental akibat tekanan berterusan. Ini kerana tiada bukti2 sainstifik bagi membuktikan dakwaan perkara2 ini. Sebagai orang yang memahami bidang sainstifik, sepatutnya mereka lebih faham bahawa sains itu adalah satu cabang ilmu hasil daripada kajian.

Penyelidikan dan pembangunan dalam sains berlaku sejak dari tamadun dahulu hingga ke hari ini dan ia tak terhenti selagi manusia masih hidup atas muka bumi ini. Oleh itu ilmu sains hari ini bukanlah suatu yang muktamad, masih ada banyak perkara yang cuba diterokai, difahami dan dipelajari. Jadi janganlah mereka seperti orang bongkak yang terlalu ujub dengan kelebihan ilmu yang diperolehi hingga peringkat universiti.

Firman Allah SWT :

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

“Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” – Al-Luqman  : 27.

Terminologi

Sihir

Sihir adalah kesepakatan atau perjanjian antara tukang sihir dengan syaitan dengan syarat si tukang sihir harus melakukan perbuatan2 haram dan syirik sebagai imbalan dari bantuan dan kepatuhan syaitan kepadanya.

Dalil wujudnya sihir

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَـكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ

Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan lah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: “Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir”. Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang tidak memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat, dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui. Al-Baqaroh : 102.

Jin dan Syaitan

Kadang2 masalah juga bila orang cerdik terlebih cerdik, mereka beranggapan syaitan dan jin adalah perkara tahyul@kurafat. Mungkin sebab itu mereka menganggap syaitan, jin dan iblis itu adalah suatu imiginasi dari halusinasi disebabkan oleh keletihan dan stress. Hairan juga orang seperti ini mengucapkan dua kalimah syahadah, mendirikan solat, berpuasa, berzakat dan mengerjakan haji, tetapi memegang iktikad mazhab moden barat seperti ini? Terlalu banyak dalil mengenai kewujudan syaitan, jin dan iblis dalam Al-Quran dan Hadis.  Antaranya.

Firman Allah SWT:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا

Dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan. Al-Jin:6.

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاء وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah- langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar. Sekiranya tidaklah karena kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu sekalian, niscaya tidak seorangpun dari kamu bersih (dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar itu) selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. An-Nur:21.

Kesimpulan terhadap mazhab moden barat mengenai sihir, jin, syaitan dan iblis yang mengatakan ia adalah satu halusinasi, sebenarnya pengikut mazhab moden barat ini yang sedang berhalusinasi dengan egoistik dan tidak berpijak di dunia yang nyata.

Jadi mana pula datangnya terminologi hantu? Kerpercayaan karut orang Melayu? Seorang ustaz@lebai kat TV mengatakan bahawa hantu tak wujud kerana dalam Al-Quran dan hadis hanya menyebut tentang jin, syaitan dan iblis. Jadi hantu tak wujudlah? Kalau guna alasan seperti ini, nama aku, nama ustaz@lebai itu juga tak disebutkan dalam Al-Quran dan hadis, jadi adakah aku dan usataz@lebai juga tak wujud?

Sebenarnya “hantu” adalah satu terminologi, permainan bahasa yang merujuk kepada bangsa jin dan syaitan yang tinggal bersama dalam masyarakat manusia di negara kita. Dalam masyarakat melayu jin nakal@syaitan yang suka mengganggu manusia dinamakan sebagai “hantu”, dan dikelaskan mengikut rupa jelmaannya (toyol, bajang, langsuir, puaka dsb). Di negara barat mereka namakan sebagai “ghost”, dan dikelaskan seperti drakula, daemon, zombie dll. Bagaimana pula dengan “hantu bola”, ia bukan merujuk kepada jin sebalik orang yang terlalu taksub dengan bola sampai bola lah segala-galanya baginya, hidup dan matinya untuk bola. Jangan marah, :-). Oleh itu, masalah istilah “hantu” bukan perkara pokok untuk dibincangkan.

Saka juga merujuk kepada jin atau syaitan yang kononnya mengikat perjanjian seseorang manusia atau lebih tepat jika dikatakan orang itu yang sebenarnya membuat perjanjian dengan jin atau syaitan dengan menjadikan seluruh keturunannya korban kesesatannya. Misalnya seorang moyang telah mengikat perjanjian dengan jin atau syaitan untuk sesuatu tujuan, jin dan syaitan ini akan diturunkan ke anak, cucu serta keturunannya setelah ia mati. Contoh: saka dalam persilatan adalah satu rekrut pewarisan saka secara besar2an. Contoh lain, syaitan yang disakakan dalam masyarakat melayu antaranya hantu raya, bajang, toyol, pontianak dan sebagainya. Ada juga saka yang tidak aggresif, tidak memaksa anak-cucu serta keturunan itu menerimanya. Ia mungkin tinggal bersama mana2 keluarga yang lebih disenanginya atau sekadar memerhati dari jauh.

Apa yang ingin kita bincangkan di sini adalah masalah sihir dan juga gangguan jin dan syaitan, termasuk syaitan manusia. Jika mengikut teori atau falsafah moden barat itu, maka kepada mereka yang menderita akibat gangguan sihir serta jin yang dilakukan oleh tukang2 sihir, mereka akan kebuntuan dan terpaksa menanggung derita hingga ke akhir hayat.

Pesakit atau mangsa mungkin berputus harap kepada Allah SWT atau mungkin juga akan melemahkan akidah atau seterusnya dalam kes yang lebih teruk, ia akan merosakkan akidah pesakit atau mangsa. Seolah-olah syaitan si tukang sihir itu berkuasa dan bebas melakukan apa sahaja kejahatan atas muka bumi ini, atau dalam kata lain syaitan si tukang sihir ini amat berkuasa dan kejahatannya amat digeruni atas muka bumi. Mungkin sebab inilah yang menyebabkan ada sesetengah golongan dalam masyarakat yang takutkan hantu lebih daripada takutkan Allah SWT. ATAU mungkin juga berlaku, mangsa mendapatkan bantuan tukang sihir lain @ mempelajari dan melakukan sihir sendiri untuk serangan balas atau balas dendam. Dalam istilah “sihir lawan sihir”, kedua-duanya murtad dan rosak akidah dan syaitanlah yang menang.

Hukuman ke atas tukang sihir

Menurut pendapat Imam Malik, si pelaku sihir harus dibunuh dan jika ia bukan beragama Islam atau ahli kitab, yang membunuh dengan sihirnya itu juga hukuman bunuh.

Ramai ulama bersepakat bahawa hukuman ke atas pengamal atau pelaku sihir adalah hukuman bunuh.

bersambung …. lihat  artikel “Rukyah terapi@rawatan sihir dan gangguan jin“. lebih menarik dan lebik mistik.

About these ads

Posted on 28 Jun 2010, in Mistik and tagged , . Bookmark the permalink. 1 Komen.

  1. Mr. Thong Chin Kong

    Khidmat Rawatan Islam Baitul Ariffin
    Batu 8 Jalan Gombak (Simpang UIA)
    53100 Selangor Malaysia

    0129917076 (Khalifa Saiful an-Naqsyabandi al marbawi)

    Waktu Rawatan 9.00 a.m.-12.00 p.m.
    Perawat juga menerima on call.

    Antara khidmat disediakan:
    Urut Refleksiologi
    Bekam
    Gangguan jin, saka dan sihir
    Ruqyah an-nabawiyyah
    Pendinding
    Bayi Menangis
    Pagar premis dll

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 163 other followers

%d bloggers like this: